Wednesday, May 26, 2010

Zila's rule of thumb

Entry title yang tak tahan.....

Perkara wajib yang tak boleh terlepas pandang with 10 more days to go:

#1 Dapatkan rawatan facial dan tolong jangan buat jika ni first time kamu nak ber facial. Nanti kalau naik jerawat jangan salahkan entry ni ye. As for me, highly recommended Seputeh Kapas Spa sebab memang best giler facial di sini and price nye pun tak menjolok mata..awwwww! Harus facial kerana kat sini they ols pakai vacuum which I rasa cam tak boleh hidup tanpanya utk remove the black heads. Baru kamu akan kelihatan sungguh flawless on your big day tanpa photographer perlu terkial2 cari angle cun tamo kasi menonjol black & white heads kamu. 3 hari sebelum majlis jangan scrub okey, nanti makeup tak lekat.

#2 Haruslah scrub body & pakai lotion banyak2. Baru nampak glowing, gebu and moist 2 gitu. Kalau tak sampai nak scrub belakang kamu, pegila spa :)

#3 Tidur secukupnya. I know it's hard and macamlah aku buat sangat pun tapi sedang berusaha ke arah itu. At least 3 days before your event tido harus cukupla.  Nanti kalau tak dapat cover eye bags and dark circles jangan blame mak andam ye.  Tidur yang cukup juga membantu glowing appearance pada wajah kamu. Wahwahwah...Tak caye cube try jangan tido malam ni pastu sok tido tanpa gangguan selama 8 jam.

#4 Kurangkan makan makanan yang bergoreng, berminyak, and pedas. Kalau boleh jangan makan pedas langsung. Ala tapi kalau lidah jawa cam i ni (tetibe je ngaku jawa) kalau tade pedas cam makan kat lokap wooo..huuuuu. This is so that muka kamu tadela terlampau glowing sampai jadi greasy pulak dek kerana minyak from the food intake. And kurangkan pedas so that kurang juga berpeluh nanti. Kompem mekap tak cair and boleh tahan sampai outdoor photoshoot tanpa perlu di touch up.

#5 Control your metabolic rate dengan cara bernafas accordingly. Kalau ditakdirkan nak kena transform jadi bridezilla nak buat camne. Kena berusaha untuk tenang juga walau apa cara sekalipun. Ok, disini saya memerlukan doa kalian supaya saya tenang je apa pun yang jadi. Hmmmmppps...

#6 Ensure all the tasks untuk committee kamu dah distributed accordingly, and also make sure mereka faham tugas mereka. Siapa mereka??
  • Sorang makcik yang garang  duduk dalam bilik pengantin to guard the room jangan bagi orang masuk tengok pengantin masa siap. Mak andam skang ni baik2 and dah tak garang sangat dah.
  • Sorang makcik duduk dalam bilik pengantin and jangan gi mana2 jaga bilik and hantaran sebab masa ni la masa paling ideal utk kecurian berlaku. 
  • Masa ni jugak nak kena bayar duit set up pelamin la, hantaran la, photographer la, mak andam la. So put the money for each vendors in each envelope pastu serahkan kat sorang Bendahari Khas biar dia yang pandai-pandai bayar kat vendor semua. Provided Bendahari khas ni kenal la mereka. Kang suka-suka je serahkan kat sape-sape..choi!
  • Sambut tetamu (parents pengantin dah tentulah wajib, ni pakcik makcik yang lain) & sambut rombongan lelaki, kadi, etc during nikah & reception.
  • Usher
  • During nikah, appoint an aunty untuk susun atur dulang hantaran. 
  • Bendahari kehormat - appoint 1 lelaki and 1 perempuan untuk pegang erat duit collection yang guests hulur ke penyambut tetamu. Yang lelaki boleh collect from penyambut guests lelaki, and perempuan from penyambut guests perempuan. Haruslah orang ini yang boleh dipercayai and ensure penyambut semua kenal mereka berdua ni and boleh serah duit kat diorang ni je.
  • Penyambut wedding presents
  • Pemberi doorgift & bunga telur beserta sorang Supervisor to monitor the stocks.
  • Food & beverage -  ensure ada orang monitor ni so that boleh suruh caterer tambah mana tak cukup, angkat pinggan, kendi, dsb
  • Floor manager - dia adalah suara kamu di majlis tu. You dah jadi pengantin patu memang tak tau apa berlaku dah. Floor manager ni la yang kena tau semuanya and boleh transform jadi bridezilla, bukan kamu. Tolong jangan soh mak pengantin or pengapit jadi floor manager ye.
  • Runner - kalau nak suruh inform kat DJ pengantin dah sampai, soh runner run. VVIP sampai, nak inform kat DJ soh acknowldge, soh runner run. Kerja-kerja yang memerlukan larian, kita soh runner kita run.
  • Tugas-tugas khas - merangkumi guide orang yang tak jumpa jalan ke tempat majlis kamu.
  • Jangan lupa bagi list of contacts of your vendors to your pengapit and floor manager. 

#7 Ensure rombongan pengantin lelaki faham flow majlis camne. Kalau boleh bagi floor plan pun bagi skali.

#8 Jangan lupa signage!

#9 Pengantin, tolong jangan lupa pakai perfume banyak-banyak on your big day. Pengantin haruslah yang paling wangi dan berseri-seri. Ramai pengantin yang I makeup lupa tu. Pengapit, sila remind mereka tau, tau, tau..

#10 Mintak ampun ngan parents, mintak halal makan minum, restu, dan doa from them. Also, kindly doa untuk diri sendiri, tidur, tenang, dan tawakkal.


Ape lagi ek...nanti la i update lepas kawen baru nampak ape terkurang ape terlebih kot. In the mean time, wish me luck!

21 comments:

♥ dak pink said...

& tq tok useful info ni ye.

=)

♥ dak pink said...

zila, sgt taching bace yg #10 tu.
huhu.

tanggungjwb parents da dilepaskan ke tgn suami. *sob3

zLa said...

waaaaaa..jom nanges cepat! hukhukhuk..

farahfatihah said...

thanks zla...wahh bagus tul tips2 ni....

aCik GeE cHoMeY said...

tq awak....
bagus btol tips2 2 semua kan..:-)

ZARA said...

These are all the things i would probably overlook. thanks a lot Zla!!!

YOU ARE THE BEST :)

I wish only the best for your wedding dear!!!

zLa said...

tq farah & achik. Hope it helps..kalau tak pun, baca buat isi masa lapangan kat ofis je le ek..

@ZARA, thank you very much dear. sangat terharu mendapat support kawan2 sume :'(

Xora said...

yeay, terima kasih berkongsi tips mesti tahu ni! thanks! nnt dah lepas majlis, sila kemas kini senarai juga tau.

cik senah said...

great tips dear.. tqvm.. !!

zielalala... said...

zla tips ni sgt2 berguna..i pn xlama je ni..i wish u all the best..

kay kamal said...

wah!~ sungguh cmprehensive! anda mmg planner yg baik.

lucks much! ull b a beautiful bride and hope dat ur day will go without a hitch

zLa said...

@Xora: insyaallah, doakan after kawen i masih de mood nk berbelog berkawen lagi ek!

@cik senah: glad to help :)

@zielalala: thank you gojes! likewise :)

@kay kamal: amiiin! doa la lagi..doa la lagi..sangat desperate dengan doa skang ni..heeeeee...tenkiu, tenkiu, & tenkiu sangat!

♥♥relyza♥♥ said...

zla, amat berguna tips & info ini semua. bg guideline pd bride2b mcm kita semua neh...sy pun dah nak tukar jd bridezilla dah neh...pastu gorilla plak. hahaha

Mrs.aisheiteru said...

bestnye zla. perancangan & reminder yg sangat penting. teringin nk attend ur wedding.

aritu pg wedding ain x kat puchong???

zLa said...

@relyza: jangan, jangan..nahwal cakap nnti muka buruk..kita soh floor planner je yang muka buruk kay!

@aisheiteru: attend la..attend la..bagi address nnti i pos kad..sempatla harapnye..hari tu wedding ain pegi sebelah lelaki je..sebelah ain tak dapatla sebab ada makeup job. yang lelaki pun datang lambat sebab ada job makeup pagi tu..

dd dudu said...

thanx sgt, entry ini sangat bergune untuk info sy di masa hadapan!!!

thanxxx, byk sgt yg x terfikir.. ho ho

-saya selalu baca blog kamu-

=)

Amalina said...

hye there,

can we have link exchange?thanks =)

btw i like this post..lots of useful info!

zLa said...

@dd dudu; waaaa..i terharu! no problem, glad to help. just share je apa yang i observe and apa yang i tau..sort of reminder to myself as well :)

@Amalina; thanks dear..let's change!

Reen Tart Nenas said...

tak lama dah nak kawen...excited nyer... ape2 update keh :) good luck!

~ US *_* ~ said...

zila, excited x hari kawen lg semgg?? hehe hopefully sumenye berjln lancar spt plan kamu..all the best! (cm wishes mse nk exam plak)

Nariko said...

useful tips! selamat pengantin baru ye zla!