Sunday, March 1, 2009

Confessions of a Shopaholic

Assalammualaikum w.b.t
Hari ini saya berniat untuk membayar hutang. Janji yang saya buat pada entry lepas, inilah dia.
I didn't came from a richy rich family. In fact, saya pernah merasa hidup di rumah setinggan just when I was born. Later we moved to quarters, and then to a flat house. Saya menetap di rumah pangsa selama lebih kurang 14 tahun. Then only we moved to where we stay in present.
Ringkasnya, kami tidak dibiasakan dengan hidup senang-lenang. Kalau sewaktu sekolah dahulu saya memang sangatlah lame, out dated, serta unfashionable. Saya memakai trend kasut strap dari tadika, hinggalah saya berada di darjah 6. Kalau uniform sekolah pinofore dulu, sampai ke paras peha tahannya. Kena sound dengan ustazah, tukar pakai baju kurung pula. Hendak diceritakan di sini tahannya sampai jadi baju kurung kedah. Lengannya hingga senteng, tak kurang juga dengan kainnya. Sampaikan tiada masalah pun kalau banjir. Tidak perlu diangkat tinggi-tinggi. Hinggalah lama-kelamaan rezeki Allah turunkan, dan kini Alhamdulillah kami merasa hidup dengan keadaan yang selesa biar pun bukannya mewah.
Mungkin kerana tidak dibiasakan dengan kemewahan, sekali saya merasa duit di tangan, saya menjadi boros. Ini bermula sejak saya di matrikulasi, dan saya mula mengubah imej sedikt demi sedikit. Once, I was called a Shopping Goddess. Kalau ada kawan yang minta ditemankan mencari barang, sayalah yang berbelanja melebih-lebih. Goodies that I brought home almost compulsarily more than theirs. Pantang ke shopping mall, ada sahaja shopping bags yang di bawa pulang.
Dulu saya boleh dikatakan selekeh. I was invisible. Nobody noticed me. I was blind without glasses and also had barces. Slowly, I improved my looks. This, by which means I spend really a lot. Dugaan yang Allah turunkan kan. Ada yang diuji ketikat susah, dan ada pula ketika senang.
Semakin besar, saya pun semakin kurang selekehnya. Glasses were removed, and replaced by contacts. Later, tried colored contacts pula. Purple la, hazel la, green la, and all time favourite: grey. Tak puas dengan itu, collection of shoes pula berbagai. Heels la yang favourite, boots pun sama naik juga. Bags jangan dicakap. Berderet collection nya. Hinggakan wardrobe yang satu ni penuh dengan bags and shoes sahaja. Bila dah mula bekerja, merasa duit gaji sendiri. Masih belum serik berbelanja. Kali ini spend more on clothes pula. Almaklumlah orang yang bekerja, nak dipakai berbagai workshirts and dresses pula. Tak boleh diulang attire yang sama seminggu. Wajib yang branded sahaja. Later moved on to fragrances and makeups. Dulunya cuma Johnson's & Johnson's. Setelah bekerja tengok orang lain makeup, terasa nak juga. Spend lagi tidak beringat on M.A.C la, Bobbi, and Dior antara yang favourite. Kemudian spend on things yang tidak menjadi kewajipan pula. Sensual oil la, aroma theraphy la. Banyak juga L'Occitane & Crabtree untung, thanks to me. Agak susah menahan nafsu serakah saya ini. Office pula di MidValley. Dulu, belum ada lunch partner. Almaklumlah office baru buat hiring. Asal lunch break sahaja sanggup skip lunch untuk shopping spree.
Hari ini saya sudah berumur 24 tahun (not yet 25th, not until December). Rasanya saya semakin matang dan semakin bijak berbelanja. Semuanya bermula sejak saya berbelanja for my engagement. I learned how to control my budget. Now, I managed to control my lust and desire on unnecessary needs. Kalau tahu beginilah caranya untuk saya mempunyai kesedaran sivik, awal-awal lagi saya sudah bertunang. Today, I am proudly announced that I had not done any shopping spree for the past 5 months! Ada tidak pun, I wouldn't call it shopping as I only bought a Coach leather hobo as a birthday present for my Mum. It was on early Feb '09.











The very last item I bought, but it wasn't for me ya..
Today I am proud to say that I managed to perform myself a window shop. Kalau dulu, agak sakit juga untuk lihat sahaja tanpa membeli. Kini saya hanya berbelanja mengikut keperluan. I bet my fiancee must be really proud with my statement. I don't really know why, tapi saya sudah tiada keinginan untuk semua itu lagi. Saya sudah jarang memakai heels kerana saya teramat selesa dengan flats. Also, flats can be a style. That depends on one's creativity la. Now I only wear transparent contacts. I am now makeup-less. Ada pun cuma eyeliner, very light applied and lipgloss sahaja. Adakah ini juga bermakna saya sudah tua?? Oh, what the heck. Plus they say, a year older makes a woman wiser.
Saya sudah retired from being a Shopping Goddess. Unless If it is really desparately in need, then only I would spend for it. Otherwise, the money goes to someone else's birthday present. Next will be my Abah's. Nak buat surprise apa ya..? Hmmmm..Masih fikir untuk itu. Kalau ada rezeki, masuk payment perhaps a new golf set ke..Otherwise, golf stick pun jadilah..
Note 1: Saya menggunakan bahasa rojak untuk entry ini. Mempelbagaikan bahasa sempena kepelbagaian broken and breaches of the Rukunegara.

7 comments:

DalilaMian said...

Hi.

Probably wanna check out http://thepinkstilettos.blogspot.com
maybe u wanna call her "shopping goddes".hehehe
anyway talking about shopping..mebi we can do it 2gether somedays..hahah..what say u?

zLa said...

sure..why not..i'll try not to buy anything..:)

Anonymous said...

good...waktu2 skrg adalah waktu menyimpan..sabar dlm menyimpan..perjalanan masih pnjg..nanti nak berbelanja utk wedding lg..financial burden is the thing that u don't want your marriage to start with kan kan kan..hidup seadaanya..i learn this from my hubby..hehhee..

~ mizzAmy ~ said...

~ Is that Dila, my ex-roomate? url si iza tuh memang leh dikategorikan as shopping goddess. i knew her through blog for two years.

btw, berbelanja tuh tak salah if untuk keperluan kita. branded ke tak its depends la kat individual. i pun agak kuat berbelanja. niat nak minimize, tapi asyik tersasar jer. ~

Puan ALeya said...

Bile membeli, kite menyumbang utk menggerakkan ekonomi negara...kalau semua org xbeli,tak gerakla ekonomi negara...hehe...

Tapi tak salah beli kalau mmg kite perlukan...(^_^)v...

Bile dah kawin,mmg kene jimat sebab banyak lg bende kite kene beli...tapi bile membeli barang lain,mengalir jugak duit keluar..hehe...takkanla tak beli langsungkan...:p..

so dalam zaman gawat ni,kite bantu la gerakkan jugak ekonomi negara kite mengikut kemampuan sendiri...:-)..

Chii said...

Hi..new reader of yours (perhaps potential follower?) Hehe..

I am pretty much the same as you in this entry. When I was small, money was usually tight so now whenever I had money in my hand, I spend it... (-_-)"

But since I'm thinking about getting engaged (and also my tons of unpaid debts T_________T), I manage to control myself little by little from spending...

*pat own back*

:))

zLa said...

@Chii; i pat on yours!! :))